| De woningcheckers | Detail | Projecten

De woningcheckers

Project omschrijving

Met het project “De Woningcheckers” laten we basisschoolleerlingen kennis maken met brandpreventie. Om ze op die manier tegelijkertijd ‘Ambassadeur Brandveilig Leven’ te laten worden. Daarbij vragen we ze om een woningcheck te doen bij hun opa en/of oma (of een andere senior in de familie/buurt indien alle opa’s en oma’s zijn overleden of niet in de buurt wonen). Tijdens een eerste bijeenkomst worden ze ‘opgeleid’, waarbij ze aan de hand van een checklist allerlei tips en adviezen krijgen. Ook krijgen ze hiervoor een aantal tools uitgereikt (woningchecklijst, hand-out presentatie, t-shirt ‘Ik ben woningchecker’, pen, voorlichtingsmateriaal voor opa/oma, vluchtsleutelhanger en de deurhanger ‘Hé doe de deur dicht’).

 Na de eerste bijeenkomst wordt de brandveiligheid bij senioren (de opa’s en oma’s) onder de loep genomen, door de woningcheck van hun eigen kleinkinderen. Bij twee winnaars van de prijsvraag (‘Waarom moet de brandweer mee naar mijn opa/oma?’) gingen we als brandweer mee tijdens de woningcheck. De bevindingen vullen alle leerlingen digitaal in.

 Tijdens een tweede bijeenkomst worden ook de opa’s en oma’s uitgenodigd. Er vindt een terugkoppeling plaats over wat er goed gaat bij de opa’s en oma’s, maar wat er ook nog beter kan. Vervolgens krijgen de opa’s en oma’s een interactieve voorlichting aangeboden, terwijl de leerlingen (in 2 groepen) een Kahootquiz spelen en doorlopen ze een aantal scenario’s met Virtual Reality. Na afloop krijgen de leerlingen het certificaat “Ambassadeur Brandveilig Leven” en mogen ze samen met opa/oma op de foto.

Doel

  • Verhogen van brandveiligheid bij senioren, door 2 belangrijke doelgroepen met elkaar in gesprek te laten gaan over brandveiligheid: basisschoolleerlingen en senioren.
  • Leerlingen (meer) inzicht geven in brandpreventie door hen ‘op te leiden’ tot Ambassadeur Brandveilig Leven.

Methodiek

  • Voorlichting
  • Woningcheck
  • Scholing

Ervaringen

Wow, wat een positieve ervaringen. Ontzettend veel enthousiasme bij de leerlingen, de opa’s en oma’s, burgemeesters, eigen medewerkers. Daarnaast veel media-aandacht (groot artikel in de Telegraaf, item in het NOS Jeugdjournaal en Hart van Nederland en ontzettend veel lokale aandacht). Een mooi voorbeeld van hoe een ‘simpel concept’ toch een grote impact kan hebben.

We hebben ervaren dat je voor de eerste bijeenkomst toch wel 1.5 uur nodig hebt (de eerste keer hadden we een uur), omdat de leerlingen veel vragen stellen. Bovendien hebben we gezien dat leerlingen ontzettend veel onthouden van wat ze leren tijdens de eerste bijeenkomst (collega: “ik heb gewoon plaatsvervangende trots”). Ook zagen we dat het laten uitvoeren van de woningcheck door leerlingen bij  hun opa’s en oma’s prima gaat (ze zijn er niet bang voor en vinden het leuk om te doen). Scholen reageerden enthousiast op dit concept en wilden direct meewerken. Het blijkt een gouden combinatie: opa’s en oma’s nemen van hun (vaak strenge) kleinzoon/-dochter veel aan (overigens de ouders ook) en nemen maatregelen indien dit nodig was om de eigen brandveiligheid te verbeteren.  

Effectmeting

Zowel de leerlingen (8) als de opa’s en oma’s (9) zijn enthousiast en geven het project een hoog cijfer.

De leerlingen vonden het uitvoeren van de woningcheck leuk, interessant, leerzaam en soms toch ook wel spannend. De meeste leerlingen hebben ook thuis de brandveiligheid besproken en een extra woningcheck uitgevoerd.

Leerling: “Het was super. De brandweer mag wel vaker langskomen!”

Zowel opa’s als oma’s kwamen naar de tweede bijeenkomst. De opa’s en oma’s vonden het project (woningcheck + bijeenkomst) leerzaam (97%), zinvol (97%), informatief (95%), spannend (65%) en confronterend (61%). Veel opa’s en oma’s geven aan in hun woning iets te gaan veranderen door de tips van het kleinkind (91%), vaak gaat het hierbij om het ophangen van een rookmelder (55%), het sluiten van binnendeuren (47%), huissleutel op vaste plek leggen (40%), vluchtplan maken (30%), wasdroger regelmatiger schoonmaken (30%) en brandveiliger koken (24%).

Van alle opa’s en oma’s heeft 60%, naar aanleiding van wat ze van hun kleinkind geleerd hebben, gesproken en tips gegeven over brandpreventie aan mensen in hun directe omgeving. Dit betrof vaak familie (broers/zussen, zoons/dochters en andere kleinkinderen) (73%), vrienden/kennissen (37%), en buren (22%).

 Oma: “Top project! Veel geleerd en ook plezier met de kleindochter gehad”

Setting / Locatie

  • Scholen
  • Thuis situatie