Facebookcampagne na brand

Project omschrijving

Na een woningbrand zetten we zo snel mogelijk een facebookadvertentie in de buurt in. Buurtbewoners die mogelijk iets hebben meegekregen van de brand, krijgen de advertentie te zien. Hiermee spelen we in op het verhoogde urgentiegevoel: je beseft pas echt hoe erg brand is, zodra het bij jou in de buurt gebeurt.

Om snel na de brand een advertentie te kunnen inzetten, hebben we vier verschillende facebookadvertenties op de plank liggen, zogenoemde facebookcanvassen. We kiezen de meest relevante advertentie voor de betreffende brand uit (bijvoorbeeld een advertentie met tips over hoe je brand in de keuken kunt voorkomen, of over elektrische apparaten).

Een wijkbewoner ziet op zijn of haar timeline een kaartje met de mededeling dat er brand in de buurt was. Vervolgens kan hij doorklikken naar het canvas, waar hij door te swipen ‘vlucht’ van de brand. Tijdens de vlucht komt hij levensreddende tips tegen.

Doel

Zorgen dat mensen zelf thuis maatregelen treffen om leed en schade door brand te voorkomen.

Methodiek

  • Voorlichting
  • Social Media

Ervaringen

  • We hebben geleerd dat mensen inderdaad openstaan voor tips van de brandweer na een brand in hun wijk.
  • We hebben geleerd dat veel mensen al op de hoogte zijn van bepaalde tips, maar dat onze advertenties helpen een extra duwtje geven richting het ondernemen van actie. Zo zien we dat stellen elkaar taggen met teksten als ‘zie je wel’.
  • We hebben geleerd in te haken op woningbranden met respect voor de privacy van bewoners.
  • We hebben geleerd dat niet de advertentie zelf, maar ook het op orde zijn van ons interne proces een voorwaarde is voor succes.
  • We hebben ideeën opgedaan voor een doorontwikkeling. Denk aan het brengen van meer emotie in de advertenties (inspelen op emotie werkt beter dan ratio) en het niet alleen meten van bereik, maar ook van het effect doormiddel van enquêtes.

Effectmeting

  • We hebben 159.781 mensen bereikt
  • Twee keer zoveel mensen als bij gemiddelde facebookcanvassen klikten door naar de tips: 4,25 procent
  • Mensen besteden gemiddeld 26,5 seconden aan de advertentie met tips
  • Aan de reacties onder de advertenties is te zien dat de impact groot is. Mensen taggen elkaar en komen met aanvullende tips.

Setting / locatie

In buurten waar recent brand is geweest.

Exposure

Social Media

 | Facebookcampagne na brand | Detail | Projecten

Downloads

Contactgegevens

Heeft u vragen over dit project of wilt u ermee aan de slag?

Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Dhr. M. de Bruijn

Samenwerkende organisaties